Om tandläkaren gör fel och du som patient blir lidande är det svårt att få rätt. Branschorganet Privattandläkarna har ett ömsesidigt avtal med Konsumentverket som ger dig som patient tre års garanti på kronor, broar och implantat. Det är säkrare att gå till en tandläkare som är medlem i branschorganet Privattandläkarna (Ptl).
Pivattandläkarnas överenskommelse med Konsumentverket innehåller följande:
* Patienten ska visas omtanke och respekt.
* Tandläkaren ska samråda med patienten i den utsträckning som behövs och är möjligt.
* Patienten ska få upplysning om sitt hälsotillstånd och vilka behandlingsmetoder som finns samt vilka som ger rätt till tandvårdsersättning.
* Patienten har rätt till intyg om vilka material som använts både vid protetiska arbeten och i tandfyllningar.
* Tandläkaren ska om möjligt lämna ett fast pris eller om det är omöjligt berätta grunderna för prissättningen.
* Tandläkaren ska lämna uppgifter om när behandlingen ska vara slutförd.
* Ändringar som görs under arbetets gång ska kommuniceras med patienten liksom eventuella ökade kostnader detta medför.
* Patienten har rätt att avbeställa ett uppdrag och om behandlingstiden är lång ska ett avtal om uppsägningstid finnas.
* Tandvårdskvitto ska alltid lämnas till patienten där det preciseras vilket arbete som utförts, priset, tandvårdsersättningen (t ex från försäkringskassan), referenspriser och kostnad för material som debiteras särskilt.
* Vid omfattande behandlingar har tandläkaren rätt till skälig förskottsbetalning.
* Avtagbara proteser ska tandläkaren göra om inom en ettårsperiod om problem uppstår.
Gällande kronor, broar, och implantat gäller att tandläkaren ska göra om arbetet gratis om problem uppstår inom en treårsperiod.
* Skriftlig information om garantier ska lämnas till patienten.
* Om patienten vill reklamera en dåligt utförd behandling ska denne så snart som möjligt ta kontakt med tandläkaren och denne ska förklara vad som inträffat och vilka åtgärder som ska vidtas för att rätta till felet.
* Patientskada ersätts via patientskadeförsäkringen, som varje tandläkare enligt lag ska ha.
* Patienten har rätt att få kopia på journalen.
* Relevant lagstiftning ska finnas tillgänglig på mottagningen och en prislista ska finnas väl synlig och också delges patienten.
Om man inte kommer överens med sin tandläkare kan man vända sig till Privattandläkarnas förtroendenämnd. Förutsättningen är dock att tandläkaren är medlem i Privtatandläkarna. Nämnden har främst en medlande roll och tandläkaren ska rätta sig efter ett beslut i nämnden. Ofta handlar ärendena om att patienten anser sig ha betalat för mycket eller är missnöjd med behandlingen.
Klagomålen ska först framföras till behandlande tandläkare under den närmaste treårsperioden. Om klagomålet är äldre än tre år behandlas det inte.
Den som är missnöjd med folktandvården och vissa större privata vårdkedjor ska vända sig till regionens Patientnämnd för att få hjälp.